Ons verhaal
Een levensverhaal vol smakelijke ontmoetingen
Vandaag is La Vie Est Belle een merk dat er staat. Generaties lang bloeien we open tot een leverancier van plantaardige, smaakvolle en kwalitatieve producten van om de hoek. Maar ook wij waren ooit zo klein als een smal peulvruchtje. Het begon allemaal met de avonturen van het jonge duo Stefaan en Katrien …
Onze waarden
Gebalanceerd
Groenten zijn gezond. Dat weet iedereen. Maar … het vinden van lekkere producten die ook goed zijn voor het lichaam, dat is de echte speurtocht. La Vie Est Belle helpt jou om die balans eenvoudig te ontdekken: 100% biologisch. We gaan voor vers, voedzaam en verrukkelijk.
Schoon
Wij kiezen voor een schonere wereld. Eentje die groen kleurt en waar iedereen glimlacht. Dat doen we met ons team waar ook mentaal of fysiek beperkte mensen een kans krijgen. En met onze duurzame processen die lekkernijen serveren met een kleinere foodprint en een groter genot.
Om de hoek
Met de producten van La Vie Est Belle weet je dat je goed zit, en dichtbij. Groenten uit Balen, of uit Gent. Ze zijn van onze eigen Belgenbodem en dat geeft het gamma een tikkeltje meer smaak. Een snufje meer. Je proeft echt de Belgische keuken in de cultuur van ons bedrijf.
Betrouwbaar
Al enkele decennia lang zoekt La Vie Est Belle naar het geheime recept. Liefde, volharding en inspiratie leidden ons tot een tijdloos product. En dat blijft nog steeds behouden doorheen verschillende familiegeneraties. Zo is elke levensgenieter zeker van zijn stuk schoonheid.
Historiek
1981
Stefaan en Katrien verpotten zich in Rwanda
Katrien Steeman en haar man Stefaan Deraeve, als kersverse verpleegkundigen, trokken naar de verlaten Rwandese bergen in het kader van hun burgerdienst. Als traditionele eters landen ze in een streek zonder vlees met nauwelijks groenten. Een nachtmerrie … Of toch niet? Al vlug beslisten de plotsklapse vegetariërs om zelf plantaardig te tuinieren. Als biologische laboranten combineerden ze groenten, zaden en peulvruchten …
1983
De voetjes terug op Belgische grond
Met een hoeveelheid frisse ideeën keerde het koppel terug naar het grillige klimaat van België.
1992
Het zaadje is geplant: de start van La Vie Est Belle
Lekker ondernemend stampte het duo La Vie Est Belle uit de grond. Een merk dat zich exclusief toespitst op vegetarisch en biologisch eten. Dubbel niche. Gewapend zonder keukengerief - zo niche was het - bricoleerden ze vanuit hun eigen keuken de nodige materialen. En zo geschiedden de eerste rijstballetjes …
1996
Huren en machines met kuren
Ze zijn sterk uit de startblokken geschoten: La Vie Est Belle huist zich voortaan in een huurpand en krijgt financiële hulp van vrienden. De eerste vormmachine is een feit, maar door hun nicheproducten liep die steeds kapot. De reparateur is kind aan huis …
1999
Geluk bij een ongeluk
Crisis in de voedingsindustrie: vele schandalen in de vleeshandel zorgden voor een boost en erkenning van hun vegetarische, biologische keuzes.
2002
Kleine zaadjes worden groot
De vraag groeit: retailers vinden hen en er ontstaan duurzame relaties met bioboeren. Ze investeren in een zorgbeleid voor werknemers met een arbeidshandicap en creëerden een trots en gemotiveerd team. Het gevolg: een nieuwe website, visie en logo. En ook de seizoensburgers staan voor het eerst op de menu!
2010
La vie est famille
Stress! De normen voor voedselveiligheid doen hen verhuizen en zelfs stoppen. Maar dankzij de versterking van hun kroost, Nele en Lieven, weten ze dit probleem op te lossen. De nieuwe generatie zorgde voor een plekje op de shortlist van ‘Creatieve ondernemer noord-West Vlaanderen’.
2012
Diversiteit: zowel op het bord als ernaast
Heel fier ontvangen ze de juryprijs voor diversiteit op de werkvloer. Het logo krijgt een makeover: de doorsnede van een rode biet waarbij de cirkels onze circulaire ambities vertegenwoordigen.
2017
Nog eentje in de trofeeënkast
Onze Kinowa Burger schopt het ver. Het wordt verkozen tot ‘bioburger van het jaar’ dankzij de eerste Vlaamse bio quinoa van boer Marc Verhofstede. Een erkenning van onze zoektocht naar innovatie en faire relaties.
2020
De jonge garde
Drie van hun kinderen scharen zich achter het bedrijf. Lieven en Karel nemen samen het management op met de nieuwe directeur Matthias Blanckaert. Nele werkt mee in het bedrijf. Een frisse wind!
2021
Warm voor bio
Vlaams minister Crevits overhandigt de prijs ‘laureaat de Bio Vlam 2021’ om La Vie Est Belle te bedanken voor de inzet op vlak van innovatie en duurzaam handelen in de biosector. La Vie Est Belle krijgt ook een grote rebranding die de speelsheid en ambachtelijkheid van het merk perfect weerspiegelt.